021-91004092 0912-1881481
شنبه تا پنجشنبه 7:30 الی 19:30
نرم افزار حسابداری
مشاروه خرید
استعلام قیمت آنلاین

نقش بیمه در حسابداری

نام بیمه برای همه ما نامی آشناست ، بیمه منحصراً مختص به رشته و یا فعالیت خاصی نیست و اکثریت فعالیت های اطراف ما را در بر می گیرد ، از بیمه های کلی مانند بیمه های آتش سوزی و بیمه های مربوط به ساختمان و ماشین و وسایل نقلیه گرفته تا زمانی که کارمندان در محلی مشغول به کار و فعالیت هستند ، تحت پوشش بیمه می باشند. بیمه هایی نظیر بیمه تامین اجتماعی ، بیمه تکمیلی و … آنچه در ادامه میخوانید نقش بیمه در حسابداری است ، به تمام مباحث اعم از : نقش بیمه در حسابداری ، انواع بیمه ، نرخ و حق بیمه برای افراد مختلف ، موارد مشمول بیمه و … پرداخته می شود . اگر حس میکنید در قسمتی از آنچه خواهید خواند ابهام وجود دارد ، بی درنگ با کارشناسان ما در سایا سیستم ( مرجع تخصصی مشاوره خرید نرم افزار حسابداری ) تماس حاصل فرمایید .

نقش بیمه در حسابداری

بیمه چیست؟ و ضرورت استفاده آن در چیست ؟

دنیا با پیشرفت تکنولوژی تنها به سوی خوشبختی گام برنداشت و در راه رسیدن به پیشرفت و ترقی موانعی وجود داشت که خطرات زیادی را به دنبال داشت کمی به گذشته برگردیم ، زمانی که ماشین اختراع شد ، انسان ها از اسب سواری و درشکه سواری به استفاده از وسیله نقلیه ی چهار چرخی روی آوردند . اما این وسیله چهار چرخ کاملاً بی خطر نبود و خطراتی همچون آتش سوزی ، دزدی و تصادفات را به همراه آورد . همینطور استفاده از وسایل برقی و … نیز مشابه همین خطرات را به دنبال داشت ، با اشاره به این موضوعات دیگر نیازی به اشاره به حوادثی همچون آتش سوزی ساختمان پلاسکو ، آتش سوزی کلینک سینا ، سیل و … نخواهد بود . ترس از خسارت و منبعی برای جبران آن تنها دلیلی است که میتوان علت و ضرورت استفاده از بیمه را توضیح داد . بیمه بنیادی است که شما میتوانید خودتان ، خانواده تان ، املاک و ممالکتان را بیمه کنید از ماشین شخصی شما گرفته تا املاک و وسایل جزئی تر و شخصی تر .
نیاز است در این قسمت ابتدا به معرفی انواع بیمه بپردازیم ، با ما باشید :

نقش بیمه در حسابداری

بیمه اشخاص :

بیمه اشخاص به همان بیان عامیانه همان بیمه ایست که در ساده ترین حالت زمانی که شما تحت سرپرستی خانواده و یا در تحت سرپرستی کارفرما هستید شما را یاری خواهد کرد.

بیمه اموال :

بیمه اموال موارد زیرا شامل می شود :
۲-۱ اتوموبیل ( شخص ثالث و بیمه بدنه ) ، بیمه آتش سوزی ، بیمه مهندسی ، بیمه حمل و نقل و …
در رابطه با بیمه اتوموبیل همانطور که میدانید بیمه شخص ثالث در کشور ایران بسیار محبوب و پر مشتری است البته یکی از علل این محبوییت ، اجباری بودن این نوع بیمه برای ماشین و موتور است . در صورتی که شما با ماشینی تصادف کنید و شما دارای بیمه شخص ثالث باشید ، بیمه هزینه خسارت ماشین طرف مقابل را می دهد منتها متاسفانه خسارت ماشین شما را پرداخت نمی کند البته این پرداخت خسارت از سوی بیمه بسته به نوع و دسته بندی بیمه انتخابی شما دارد . ولی فرض کنید خودرو شما تحت پوشش بیمه بدنه می باشد نه تنها خسارت ماشین طرف مقابل ، خسارت ماشین شما و در زمینه هر نوع سرقت ، حادثه و … نیز شما را یاری و خسارت وارد شده به شما را پرداخت خواهد کرد.

نقش بیمه در حسابداری

بیمه مسئولیت :

مسئولیت ( اکثر مردم با این بیمه ناآشنا هستند این بیمه نیز انواع مختلفی دارد همانند مسئولیت کارفرما در برابر کارمند ، بیمه پزشکان در برابر بیماران و مراجعه کنندگان و …

بیمه عمر :

بیمه عمر به این صورت است که شما با پرداخت حق بیمه خود را در زمان زندگی و حتی در زمان فوت نیز بیمه می کنید نکته حائز اهمیت اینجاست که بیمه عمر بعد از اینکه فرد بیمه شده فوت کرد ، مزایا و شرایط استفاده از این بیمه به خانواده این فرد منتقل میگردد . بیمه عمر یکی از بهترین بیمه هایی است که در ایران به وجود آمده است . در واقع به صراحت میتوان آن را سرمایه گذاری بلند مدت خواند.

بیمه حادثه :

بیمه حادثه به منظور جبران خسارت حوادثی نظیر آتش سوزی ، سیل ، سرقت و .. ایجاد شده است . بر اساس آن دسته بندی که شما بیمه خود را انتخاب نموده اید درصورت بروز حادثه ، مبلغی بابت جبران خسارت از سوی شرکت بیمه دریافت خواهید کرد. البته مواردی چون حوادث طبیعی دسته بندی و جبران خسارت مربوط به خود را دارد .

بیمه درمان :

بیمه درمان همانطور که همه می دانیم بیمه ایست که هزینه درمان را پوشش میدهد . با دفترچه بیمه ای که برای شما صادر می شود شما می توانید دارو های خود را با نرخی مناسب تر از قیمت بازار تهیه کنید ، نیاز به ذکر است اگر شما تحت پوشش برخی از بیمه ها همانند بیمه تکمیلی و بیمه طلایی و … باشید زمانی که برای خرید دارو به داروخانه مراجعه میکنید می توانید حتی دارو های مورد نیاز خود را به صورت رایگان دریافت کنید . برای همه ما پیش آمده است به داروخانه مراجعه کردیم و تنها با مقایسه قیمت داروی آزاد و بدون دفترچه بیمه با قیمت دارو با دفترچه بیمه متوجه یکی از اصلی ترین ضرورت های تحت پوشش بودن بیمه خواهیم شد. البته بیمه تامین اجتماعی در حالت عادی مشمول درمان های زیبایی و … نخواهد شد .

نقش بیمه در حسابداری

علاوه بر موارد فوق که ذکر شد ، بیمه های دیگری نیز وجود دارد که بسیار خاص بوده و در موارد نادری مورد استفاده قرار میگیرد :
بیمه مسافرتی ، بیمه مرهونات بانکی یا همان وام های بانکی ، بیمه نامه پول یا وجه نقد در صندوق ، بیمه اسب و شتر مرغ نمونه هایی از این نوع بیمه ها هستند .

در ادامه به نقش بیمه در حسابداری می پردازیم ، با ما باشید :
زمانی که صحبت به حسابداری بیمه و حسابداری حقوق دستمزد میرسد مواردی زیادی نیاز به توجه دارد ، در ابتدا لازم به ذکر است بدانیم بیمه نوعی هزینه بوده و ماهیانه نهایتاً تا روز آخر همان ماه مهلت ارسال به سایت بیمه را دارد ، به این گونه که شما با استفاده از برنامه های ارسال بیمه ، بیمه را محاسبه کرده ( در این قسمت لازم به ذکر است که منظور از بیمه مذکور بیمه تامین اجتماعی بوده و به این صورت است که با یک ماه فاصله ارسال می شود ، برای مثال بیمه ماه اردیبهشت در انتهای ماه خرداد ارسال می شود و بیمه ماه خرداد در انتهای ماه تیرماه و به همین ترتیب ادامه دارد . مورد دیگری که باید به آن توجه شود این است که در ارسال بیمه تامین اجتماعی که رایج ترین نوع بیمه هم می باشد باید به نرخ ها توجه شود که ۲۰ درصد سهم کارفرما ، ۷ درصد سهم کارمند و ۳ درصد سهم بیمه بیکاری می باشد )
متاسفانه روزانه خطرات بی شماری چه انسان ها و چه متعلقاتشان را تهدید می کند و چه بهتر که با پرداخت مبلغ معینی ماهیانه خودمان را در مواقع بروز خطر بیمه کنیم.

نقش بیمه در حسابداری

بیمه را چگونه محاسبه میکنیم ؟

امروزه با توجه به پیشرفته شدن امور و با استفاده از نرم افراز های مالی و .. ارسال و محاسبه بیمه امری بسیار ساده شده است . نرم افزار های حسابداری قوی و پیشرفته ای همانند نرم افزار حسابداری سپیدار ، نرم افزار حسابداری همکاران ، نرم افزار حسابداری محک و … از این دست نرم افزارها هستند . زمانی که شما برای محاسبه حقوق و دستمزد و بیمه از نرم افزار های حسابداری استفاده می کنید تنها موردی که نیاز به توجه دارد تعریف و ایجاد مواردی چون نرخ های بیمه ، دستمزد روزانه ، تاریخ شروع به کار ، روز های کارکرد و .. است بقیه موارد به صورت اتوماتیک وار محاسبه میگردد . اما زمانی که شما بیمه را توسط خود نرم افزار رایگان لست دیک محاسبه میکنید ، معرفی کد کارگاه و کارمندان و معرفی نرخ های بیمه نیز از مواردی است که نیاز به توجه دارد . اما جالب است بدانیم یک حسابدار توانا که بر نرم افزار های شرکت آفیس مسلط باشد کلیه محاسبات را به صورت دستی محاسبه میکند و در آخر موارد به دست آمده را وارد نرم افزار بیمه میکند و جهت درستی خروجی نرم افزار را به خروجی اکسل مطابقت میدهد تا از صحت محاسبات اطمینان حاصل کند ، مواردی که در اکسل و محاسبات بیمه نیاز به توجه دارد عبارت است از :
ابتدا لازم است در مورد شعبه بیمه نکته ای را با شما در میان بگذاریم ، همه میدانیم که تامین اجتماعی در همه ۳۱ استان ایران شعبه دارد و به علت مراجعه انبوه افراد و کمبود وقت ، نسبت به محله استقرار شرکت شما میتوانید به شعب و کارگزاری مورد نظرتان مراجعه کنید .

نقش بیمه در حسابداری
برای تفهیم بیشتر با یک مثال شروع میکنیم ، فرض کنید خانواده شما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و زمانی که شما در محل کار خود بیمه شده و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی محل کار خود در می آیید ابتدا نیاز است به شعبه ای که خانواده خود بیمه هستند رفته از بیمه خانواده اش جدا شده و به کد کارگاه محل کار خود پیوسته و نام نویسی کند و بعد از نام نویسی شعبه محل کار خود ، در صورت تغییر محل کار باید مجدد در شعب جدید نیز نام نویسی مجدد کند .
فرض کنید همین فرد در شرکت X در محله پونک تهران مشغول به فعالیت است و بیمه این فرد از کد کارگاه شرکت X ارسال می شود ، این کارمند بعد از مدتی از شرکت X بیرون آمده و محل کارش را به شرکت Y که در محله جنت آباد است منتقل میکند ، موضوعی که در این انتقال حائز اهمیت است این است اگر شعبه بیمه شرکت X و شرکت Y یکی باشد این کارمند نیازی ندارد که درصورت تغییر محل کار خود مجدد نام نویسی کند ، به این دلیل که نامش در حال حاضر در همین شعبه موجود است . ولی اگر شرکت های ذکر شده به شعب بیمه متفاوتی مراجعه میکردند ، کارمند موظف است به شعبه مربوطه رفته و مجدداً نام نویسی کند.
نام و نام خانوادگی : از زمانی که بازرس بیمه نام شما را وارد لیست بیمه میکند یا زمانی که شما به کارگزاری یا شعب بیمه جهت نام نویسی مراجعه می کنید دقت کنید که نام و نام خانوادگی خود را چگونه اعلام میکنید . مواردی چون سرهم نویسی ، رعایت پسوند و مواردی چون تشدید و الله و اله و … را باید رعایت کنید چون در صورتی که نام شما در شعبه بیمه و لیست ارسالی توسط کارفرما یکی نباشد ، ارسال بیمه شما ممکن نیست .

نقش بیمه در حسابداریتاریخ شروع به کار : تاریخ شروع به کار همچون سایر موارد در بیمه از اهمیت بالایی برخوردار است . تاریخ شروع به کار همانطور که می دانیم اولین روزی است که کارمند در شرکتی مشغول به کار میشود ، تاریخ شروع به کار از این جهت حائز اهمیت است که زمانی که یک سال از همکاری شما با شرکتی گذشت ، باتوجه به قانون کار و ابلاغیه های اعلامی وزارت کار ، به شما سنوات تعلق گرفته می شود . سنوات در سال ۱۳۹۸ معادل ۷۰۰٫۰۰۰ ریال ، فروردین تا تیر ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۱٫۷۵۰٫۰۰۰ ریال و از تیرماه به بعد معادل ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال اعلام شده است .
نیاز است بدانیم مواردی چون حق مسکن ، بن خوراک ، سنوات ، عیدی و سنوات سالیانه با توجه به تعداد روزهای کارکرد کارمند در ماه و در سال محاسبه میگردد برای مثال در نظر بگیرید فردی در ماهی که ۳۱ روز است ۲۰ روز کار کرده است ، سنوات ، بن مسکن ، بن خوراک و سایر مواردی که ذکر شد در عدد ۲۰ ضرب و بر عدد ۳۱ تقسیم میشود . عدد به دست آمده میزان سنوات / بن مسکن / بن خوار و باری است که به این فرد تعلق گرفته می شود.
در جهت محاسبه عیدی و سنوات فرمولی که ذکر شد نیاز به کمی تغییر دارد . در محاسبه عیدی دوبرابر مبلغ حقوق وزارت کار در تعداد روز هایی که کارمند در سال کار کرده ضرب و بر کل روز های سال حال یا ۳۶۵ روز یا ۳۶۶ روز که کبیسه است . سنوات فرمول یکسانی دارد و به جای دوبرابر همان معادل حقوق را حساب میکنیم .
از آنجایی که حسابداری بخش های مختلفی دارد یکی بخش های با اهمیت و مهم این رشته بخش حقوق و دستمزد و بیمه است . توصیه ما به همه دانشجویانی که در رشته حسابداری مشغول به تحصیل هستند این است که حتماً به فراگیری این دو مبحث بپردازند ، تسلط شما بر مباحث حسابداری حقوق و دستمزد و حسابداری بیمه ، نه تنها یک توانایی برای شما ، بلکه یکی از مزیت های استخدام شما نسبت به سایر کارجویان می باشد. دوره های آموزش حسابداری به ویژه حسابداری حقوق و دستمزد و بیمه همواره در سراسر کشور برگزار می گردد و نه تنها محصلان رشته حسابداری بلکه کارجویان و نوپایان این عرصه نیز می توانند با کسب مهارت در حوزه حقوق و دستمزد ، جا پای قدیمی های این رشته بگذارند .

نقش بیمه در حسابداری
نکته دیگری که حائز اهمیت است این است که در صورت عدم ارسال لیست بیمه ۱۲% جریمه و در صورت عدم پرداخت مبلغ بیمه ۲% جریمه به کارفرما تعلق میگیرد . در صورتی که احساس می کنید در قسمتی از متن و توضیحات ابهام وجود دارد و یا به سوالات شما پاسخ داده نمی شود همین حالا با مشاوران سایا سیستم مرجع تخصصی مشاوره خرید نرم افزار حسابداری تماس حاصل فرمایید . مشاوران سایا سیستم با دارا بودن متخصص ترین نیرو های حسابداری و با سابقه ای درخشان در زمینه پاسخگویی به سوالات شما ، به خدمت گذاری آماده هستند شما میتوانید در هر ساعت از شبانه روز به صورت ۲۴ ساعته هفت روز هفته حتی روز های هفته پاسخگوی سوالات شما هستند . در صورتی که همچنین برای خرید نرم افزار حسابداری اعم از نرم افزار حسابداری قیاس ، نرم افزار حسابداری ابرستان ، نرم افزار حسابداری ملک ، نرم افزار حسابداری رایورز و … نیاز به دریافت مشاوره دارید نیز می توانید بدون درنگ با کارشناسان و مشاوران ما در سایا سیستم مرجع تخصصی مشاوره خرید نرم افزار حسابداری تماس حاصل فرمایید تا مشاورین ما با بررسی وضعیت شرکت یا موسسه شما و تحلیل خواسته ها و نیاز های شما از نرم افزار های مالی ، بهترین گزینه را به شما معرفی کنند .

نقش بیمه در حسابداری

در این مقاله ما به معرفی و تعریف بیمه ، نقش آن در حسابداری ، معرفی و تحلیل انواع بیمه ، موارد مهم و پررنگ بیمه و … پرداختیم ، امیدواریم که مطالب برای شما مفیده بوده باشد و همواره میتوانید سایر مطالب ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید.

پاسخ بدهید

مشاوره رایگان