اشتباهات رایج حسابداری چیست ؟
در حسابداری اشتباهات رایج می تواند منجر به مشکلات مالی ، جدی، گزارش های نادرست حتی به بروز مشکلات مالی قانونی منجر شود .بروز خطا و اشتباه در حسابداری امری بدهی است .
با توجه به اینکه تمامی روند شناسایی و ثبت رویداد ها و گرفتن خروجی گزارشات توسط انسان «حسابدار »انجام میشود .
همیشه احتمال خطا وجود دارد با توجه به حجم و سنگینی کار اشتباه در حسابداری معمولا به همه ی حسابداران پیش میاد .اما حسابداری بسیار شغل حساسی است باید با دقت و شفافیت بالا کارمون را انجام دهیم که اکثر گزارشات ، تصمیم گیری ها را از روی دیت های حسابداری میگیریم که ارتباط مستقیمی با فروش ، بانک ، دریافت ، پرداخت هامون دارد .
وظیفیه ی حسابدار خوب این است که با دقت بالا و تمرکز بالا کارش را انجام بدهد و از خطا دوری کند تا از مشکلات مالی قانونی جلوگیری بکند .
3 نمونه از رایج ترین اشتباه حسابداران
1-بدون دستور پرداخت و تایید مدیر عامل اقدام به پرداخت نشود .
2-قبل از ثبت و بروز کردن همه ی فاکتورا خرید و فروش و مغایرت گیری بانکی مانده حساب مشتری یا تامین کننده را بیان کنیم .
3-یکی از مهم ترین اشتباهات رایج حسابداری ، خطا در ثبت معاملات مالی است . این اشتباه میتواند به دلایل مختلفی رخ دهدو پیامد های قابل توجهی داشته باشد ؛ محابه ی نادرست استهلاک دارایی های ثابت میتواند منجر به گزارش نادرست ارزش دارایی ها و هزینه ها شود و این از مهم ترین خطا های حسابداری میتواند باشد .
انواع اشتباهات که در مراحل حسابداری رخ می دهد
1- اشتباه در زمان شناسایی
2- اشتباه در تجزیه و تحلیل
3- اشتباه در ثبت اسناد حسابداری دفتر و روزنامه دفتر کل
4- اشتباه در گزارش گیری
چند نمونه از خطا های پر تکرار در حسابداری
خطای کمیسیون یا ورودی : در این شرایط حسابدار یک عدد اشتباه وارد میکند و مقدار ورودی اشتباه محاسبه میشود .
خطای عدم انجام : در این خطا معاملات مالی که حسابدار فراموش میکند ثبت کند.
خطای گرد کردن : تعدیل یک عدد به عددکوچک تر را گرد کردن میگویند ، که امکان دارد در کحیط مالی کامپیوتری رخ دهد و مسئله را مار پیچی کند .
عدم اهمیت به دفتر داری : حسابدار حرفه ای وظیفه دارد شرکت چه بزرگ و یا کوچک باشد کارش را با دقت انجام دهد انواع پرداختی و دریافتی ها را به درستی ثبتو مدیریت کند ، و انواع مختلف دارایی ها و بدهی ها را دسته بندی و چک کند .
مدیریت حسابها در منزل : یک شرکت کوچک بخاطر کاهش هزینه ها ، حسابها را به یک حسابدار دور کار میسپارد ، درست است باعث کاهش هزینه ها میشود ولی موجب افزایش خطا میشود .
عدم تطبیق دفاتر و حسابهای بانکی : یک حسسابدار خوب باید همیشه در حال مغایرت گیری باشد در اصل مغایرت گیری در بازه زمانی معین باعث جلو گیری از انواع خطا می شود .
فراموشی در ثبت معاملات کوچک : یک حسابدار خوب وطیفه دارد که به تراکنش های بزرگ و کوچک توجه کند و ثبت کند تا فراموش نشود .
راه حل های کاهش خطا در حسابداری
1-برای کنترل های داخلی باید ضمن تعیین سقف تنخواه گردان ها با توجه به سطح مخارج انجام شده از سمت مدیریت ، نسبت به دریافت تضمینی برابر سقف ذکر شده و اعمال کنترل های لازم صورت خلاصه ی مخارج به دست مسئو لین تایید شود
2-در صورت خستگی به هیچ وجه به فعالیت خود ادامه ندهید خستگی چشم ممکن است باعث خطا شود
3-به تجربه ی خود اعتماد نکنید چون همهی انسان ها به صورت غیر عمدی خطا میکنند
4- همیشه با صبر و حوصله مجدد چک کنید هیچگاه از چک کردن دوباره اسناد، خود داری نکنید
5-برای جلو گیری از بروز مشکل مالیاتی ناشی از بروز نبودن دفاتر قانونی ، بای ثبت دفاتر طبق قوانین مالیاتی بدون تاخیر انجام شود همچنین در دفتر روز نامه ی رسمی فقط ثبت سرفصل حساب و رقم کافیست ؛ در صورتی که شرکت از سیستم مکانیزه استفاده میکند ، میتواند ثبت اسناد حسابداری در دفاتر به یک سند در ماه تقلیل دهد
جمع بندی
تا الان سعی کردیم اکثر خطاهایی که رخ میدهد را بیان کنیم و راه حل های مختلفی را برای جلو گیری از اشتباه پیشنهاد دادیم فراموش نکنید که هر چقد تجربه ی شما بالا هم باشد احتمال خطا وجود دارد ،علم حسابرسی هم به همین دلیل به وجود امده است وظیفه ی حسابرس کشف اشتباهات و خطا هاییست که به هر دلیلی در اسناد مالی وجود دارند اما از انجام کار های حسابداری نترسید با رعایت کردن استاندارد های حسابداری امید وارم همیشه موفق باشید و بدرخشید .پ
در کنار رعایت اصول و دقت حسابدار، استفاده از خدمات تخصصی حسابداری میتواند نقش مهمی در کاهش خطاهای رایج و بهبود فرآیندهای مالی داشته باشد. خدمات حسابداری حرفهای با بهرهگیری از تجربه کارشناسان و ابزارهای دقیق نرمافزاری، کمک میکنند اسناد مالی بهموقع، مطابق استاندارد و بدون مغایرت ثبت و نگهداری شوند. اگر نگران اشتباهات محاسباتی، مغایرتهای بانکی یا پیامدهای مالیاتی هستید، بهرهگیری از خدمات حسابداری میتواند بهترین تصمیم برای محافظت از سلامت مالی کسبوکارتان باشد.

