فاکتور برگشت از فروش در سامانه مودیان چیست؟

در محیط مالیاتی و کسب و کارها هنگام ثبت تراکنش‌ها باید خیلی دقت کنیم و با شفافیت بالا فاکتورها را ثبت کنیم.

یکی از مهم‌ترین نکته ، مدیریت فاکتور برگشت از فروش در سامانه مودیان است ، این مورد برای اشتباه احتمالی یا برگشت کالا واجب و ضروری است.

سعی می‌کنیم در این مقاله راجع به فاکتور برگشت از فروش،  اصلاحی و ابطالی صحبت کنیم و شما را با نکات کلیدی آشنا کنیم در ضمن یادگیری این نکات مراحل مالی  را آسان‌تر می‌کند .

یکی از مشکلات حسابداران فاکتورهای برگشت از فروش همچنین ابطالی و اصلاحی می‌باشد اگر می‌خواهید مشکلتان حل شود و به راحتی این فاکتورها را بزنید پس با ما همراه باشید.

سامانه مودیان چیست؟

سامانه مودیان یک سیستم آنلاین می‌باشد که مالیات دهندگان الزامی است در این سامانه ثبت نام کند و تمامی صورتحساب‌های خود را به سامانه مودیان ارسال کند این سامانه تمامی صورتحساب‌ها را به صورت الکترونیک ثبت می‌کند این موضوع باعث کاهش مصرف کاغذ و سرعت بالا در ارسال فاکتور صرفه‌جویی در زمان می‌شود.

همه چیز راجع به سامانه مودیان

انواع فاکتورها را در سامانه مودیان نام ببرید؟

  1. فاکتور اصلی:  اولین فاکتوری که ارسال می‌کنیم.
  2. فاکتور اصلاحی:  برای اصلاح اشتباهات در فاکتور اصلی یعنی هنگامی که فاکتور داخل کارپوشه می‌رود و متوجه می‌شویم که فی ،  شرح ، مقدار را اشتباه زده‌ایم باید اصلاحی بزنیم.
  3. فاکتور ابطالی زمانی که معامله لغو شد استفاده می‌شود،  یا اطلاعات خریدار اشتباه وارد شده بود برای ویرایش مشخصات خریدار و کد شعبه باید ابطالی بزنیم.
  4. فاکتور برگشت از فروش: زمانی که کالایی برگشت خورده باشد استفاده می‌شود .

مراحل ارسال فاکتور به سامانه مودیان:

  • ابتدا برای هر کدام از کالاها یک شناسه در نرم‌افزار تعریف می‌کنیم ، جزئیات کالا یا خدمت را وارد می‌کنیم.
  • خریدار را در نرم‌افزار با جزئیات تعریف می‌کنیم تا بتوانیم در فاکتور انتخاب کنیم.
  • نوع فاکتور مثل اصلی( اصلاحی، ابطالی یا برگشت از فروش) را مشخص می‌کنیم.
  • تاریخ فاکتور را تعیین می‌کنیم با کد شعبه یا خریدار و مشخصات ، تعداد و قیمت کالا را وارد می‌کنیم.
  • ارسال صورتحساب به سامانه مودیان.
  • بعد از ارسال سامانه مودیان به هر یک از فاکتورها یک شماره مالیاتی می‌دهد که با شناسه یکتای خودمون شروع می‌شود.

نکات کلیدی در مورد سامانه مودیان:

  • تایید فاکتور توسط خریدار در کارپوشه خریدار ۳۰ روز زمان دارد تا فاکتور را تایید کند در غیر این صورت تایید سیستمی می‌شود.
  • وضعیت‌های گوناگون فاکتور : در انتظار تایید ، تایید شده ، رد شده،  تایید سیستمی و….
  • شناسه کالا برای هر یک از کالا یا خدمت،  یک شناسه منحصر به فرد وجود دارد که باید از سایت استافید دریافت کنیم.
  • فاکتور ابطالی هنگامی که مشخصات خریدار یا کد شعبه یا لغو معامله صورت می‌گیرد،  باید فاکتور ابطالی صادر شود.

برگشت از فروش در سامانه مودیان | روش ابطال

برگشت از فروش در سامانه مودیان:

هنگامی که فاکتور را به سامانه مودیان ارسال می‌کنیم در کارپوشه قرار می‌گیرد،  کالایی برگشت بخورد ضروری است فاکتور برگشت از فروش صادر کنیم درفاکتور برگشت از فروش کالاهایی که برگشت نخورده است را وارد می‌کنیم.

توجه نمایید:  باید مودیان مالیاتی در ۳۰ روز فاکتور خود را داخل کارپوشه تایید یا عدم تایید بزنند ، در غیر این صورت بیشتر از ۳۰ روز شود به صورت خودکار تایید سیستمی می‌شود.

فاکتور برگشت از فروش در سامانه مودیان یعنی زمانی که قسمتی از کالا یا خدمات برگشت خورده باشد،  فاکتور برگشت از فروش صادر می‌شود. در فاکتور برگشت از فروش اطلاعات خریدار قابل ویرایش نیست فقط می‌توانید کالا ،  مقدار و قیمت را تغییر بدهید.

بعد از ارسال صورت حساب برگشت از فروش به سامانه مودیان و تایید خریدار صورتحساب اصلی باطل می‌شود.

توجه”

اگر کالای برگشتی توسط فروشنده تعویض گردد در صورت عدم تغییر در تعداد قیمت و نوع کالا نیاز به صدور فاکتور برگشت از فروش در سامانه مودیان نیست برای مثال اگر فروشنده ۱۰ عدد وای فای بفروشد خریدار ۲ عددش را عوض کند یعنی با همان قیمت دو تا وای فای دیگر بردارد نیازی به صدور فاکتور برگشت از فروش نیست.

آموزش ثبت فاکتور برگشت از فروش:

قبل از تهیه نرم افزار سامانه مودیان باید به نکاتی همانند سادگی پنل کاربری و قابلیت اصلاحی ، ابطالی و برگشت از فروش نرم‌افزار توجه کنیم و بهترین نرم‌افزار را که باعث کاهش خطاهای انسانی و راحت ثبت کردن انواع فاکتورها می‌شود انتخاب کنیم برای اطلاعات بیشتر از نرم‌افزارها می‌توانید از مشاوره رایگان استفاده کنید.

ابتدا نوع فاکتور را انتخاب می‌کنیم الگو را برگشت از فروش می‌زنیم،  هنگامی که الگو را انتخاب می‌کنیم در قسمت فاکتور مورد نظر شماره فاکتور اصلی را انتخاب می‌کنیم اطلاعات فاکتور به صورت اتومات بالا می‌آید،  کالاهایی که برگشت نخورده است را ثبت می‌کنیم در نهایت تاریخ را انتخاب می‌کنیم تاریخ فاکتور برگشت از فروش باید از فاکتور اصلی بزرگتر باشد و شماره فاکتور جدید به فاکتورمان می‌دهیم در نهایت ثبت و می‌زنیم بعد از ثبت از فاکتور پرینت می‌گیریم کامل با دقت بالا چک می‌کنیم اگر صورتحساب مان مشکلی نداشت به سامانه ارسال می‌کنیم و کارپوشه رو چک می‌کنیم تا در کارپوش مشاهده شود.

نکته طلایی:

ارسال فاکتور برگشت از فروش تا موقعی که خریدار تایید نکرده باشد یا تایید سیستمی نشده باشد هیچگونه مشکلی ندارد ولی هنگامی که تایید شده باشد باید فاکتور برگشت از فروش نیز تایید شود.

سوالات پرتکرار و کاربردی:

آیا پس از ارسال فاکتور امکان ویرایش وجود دارد؟

باید بگویم خیر مودی می‌تواند هنگام اشتباه صورت حساب فاکتور ابطالی ، اصلاحی ، برگشت از فروش صادر کند.

آیا می‌توان یک فاکتور را چند بار اصلاح و برگشت از فروش زد؟

بله،  اگر برای فاکتور اصلی فاکتور برگشت از فروش صادر شود شماره مالیاتی فاکتور اصلی را باید در فاکتور برگشت از فروش به عنوان شماره فاکتور مرجع ثبت نمایید و اگر در شرایطی که برای فاکتور برگشت از فروش مجدد برگشت از فروش بخورد از شماره مالیاتی قبلی در فاکتور جدید استفاده می‌شود و بعد از تایید خریدار فاکتور جدید قبلی‌ها را ابطال می‌کندچرا که هر یک از شماره مالیاتی‌ها فقط یک بار استفاده شده‌اند.

چه موقعی باید فاکتور برگشت از فروش بزنیم؟

  • موقعی که مشتری کالا را برگشت بزند.
  • موقعی که مبلغ یا تعداد در فاکتور اشتباه ثبت شده باشد.
  • موقعی که خریدار فاکتور را رد کرده باشد و فروشنده نیاز به اصلاح فاکتور داشته باشد.

مهلت قانونی برای اصلاح یا ابطال فاکتور در سامانه مودیان چقدر است؟

بر اساس قانون ، مهلت اصلاح ، ابطال یا برگشت از فروش معمولاً تا پایان دوره مالیاتی مرتبط است ما توصیه می‌شود در کوتاه‌ترین زمان انجام شود تا دچار مشکل نشوید.

آیا برگشت از فروش تاثیری بر میزان مالیات دارد؟

بله، زیرا برگشت از فروش باعث کاهش درآمد مشمول مالیات می‌شود و در نتیجه مبلغ مالیات بر ارزش افزوده کاهش می‌یابد اما در اصلاح گزارشات مالیات دوره‌ای منعکس می‌شود.

مشاوره رایگان