021-91004092 0912-1881481
شنبه تا پنجشنبه 7:30 الی 19:30
نرم افزار حسابداری
مشاروه خرید
استعلام قیمت آنلاین

مبحث مالیات بر درآمد

اکثریت مردم با موضوع مالیات و روند محاسبات آشنایی دارند ، موضوع مالیات موضوع بحث بر انگیزی است به طوری که میتوان ساعت ها در مورد آن صحبت کرد ، از کوچک ترین خریدی که می کنید تا رستورانی که در آن غذا میل میکنید و … همه مبلغی که پرداخت میکنید به اضافه ی مالیات بر ارزش افزوده شده است . مالیات و خدمات مالیاتی بخش های مختلفی دارد ولی میتوان مبحث مالیات بر درآمد را از مهم ترین و پر رنگ ترین مباحث آن دانست . هر فرد نسبت به میزان درآمدی که دارد موظف است به دولت مالیات پرداخت کند . البته با توجه به سقف معافیت مالیاتی تا عدد معینی از پرداخت مالیات معاف می باشد و بعد از عبور از سقف معافیت مالیاتی ، هرچه درآمد شما افزایش یابد به طبع میزان مالیاتی که باید به دولت پرداخت کنید افزایش می یابد ، نرخ محاسبه مالیات نسبت به میزان درآمد شما دارد و بین نرخ مالیات و درآمد مشمول مالیات رابطه ای مستقیم موجود است. آنچه در ادامه میخوانید مبحث مالیات بر درآمد است و موضوعات :

مبحث مالیات بر درآمد
• تعریف و معنای مالیات بر درآمد
• انواع مالیات بر درآمد
• مالیات بر درآمد مشاغل
• مالیات بر درآمد املاک
• گروه بندی مشاغل و زیر شاخه های آن ها
• مالیات بر درآمد وکلای دادگستری
• معافیت مالیاتی
• مراجع حل اختلاف
• جرائم مالیاتی
• مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد تا چه تاریخی است؟
• تمدید تاریخ ارسال اظهارنامه

را پوشش می دهد با ما باشید ، اگر حس میکنید در قسمتی از متن ابهام وجود دارد و یا به سوالات شما به صورت کامل پاسخ داده نمی شود ، همین حالا بدون درنگ با کارشناسان و مشاوران ما در سایا سیستم مرجع تخصصی مشاوره خرید نرم افزار حسابداری تماس حاصل فرمایید .

مبحث مالیات بر درآمد
مالیات بر درآمد :

همانطور که از نام ” مالیات بر درآمد ” پیداست ، همه افراد اعم از حقیقی و حقوقی یعنی فرد یا شرکت ، نهاد ، موسسه و … جز یک سری از شرکت های خاص که از مالیات معاف هستند ، باید درصدی ( معادل ۲۵% از سود خالص ) از آنچه را که به عنوان سود خالص ابراز می کنند را تحت عنوان مالیات بر درآمد به دولت پرداخت نمایند . همانطور که گفته شد مالیات روند پیچیده ای دارد و گام هایی دارد که باید به صورت منظم و … چیده شود . قدم اول این است که شما به صورت خوداظهاری یا توسط یکی از وکیل یا حسابدارتان اظهارنامه عملکرد خود را پر میکنید ، اظهارنامه عملکرد به این صورت است که شما لیست کلیه درآمد ها و هزینه های خود را درج میکنید در واقع شما کلیه اطلاعات صورت حساب های خرید و فروش ، هزینه های انجام شده و پرینت های بانکی خود را در این اظهار نامه وارد میکنید ، در انتهای این اظهارنامه به شما مالیات متعلقه ابلاغ می گردد . بعد از اتمام اظهار نامه عملکرد مبلغ مالیات به شما اعلام می شود و نیاز است به مالیات بر عملکرد مراجعه کنید و مدارک مربوطه را تسلیم نمایید . در این قسمت چندین حالت ممکن است :
حالت اول : در صورتی که اظهارنامه ارسال شده به صورت ۱۰۰% از ابتدا تا انتها مورد تایید باشد از کلمه مورد تایید منظور این است که کلیه موارد درج شده بدون ابهام ، شفاف و طبق قوانین و مقررات اعلام شده باشد . کلیه اطلاعات درج شده توسط افراد حقیقی و حقوقی با بانک اطلاعات مالیاتی موجود نزد دولت تطابق داده میشود . منظور از اطلاعات بانکی نزد دولت را با یک مثال توضیح خواهیم داد :

مبحث مالیات بر درآمد
فرض کنید شما شرکتی هستید که مشتریانی اعم از حقیقی و حقوقی دارید . کالایی که می فروشید یا خدماتی که به مشتریان ارائه می دهید با اتکا به قانون باید به اضافه ۹% مالیات بر ارزش افزوده باشد . زمانی که شما به شرکتی کالایی می فروشید همانطور که شما مشخصات فرد خریدار را در لیست و اظهار نامه خود رد میکنید همانطور هم ، خریدار شما و شرکتتان را به عنوان فروشنده در لیست اظهارنامه عملکرد خود ارسال میکند . در این حالت هیچ مغایرتی بین شما و مشتریانتان یافت نمی شود لیکن اگر فاکتور فروش توسط شما در اظهار نامه ارسال نشود ولی از سوی خریدار شما ارسال شود ، این یک نوع متغیر خوانده شده و شما نیاز دارید که به هیت مالیاتی رفته و در جلسه دفاعیه شرکت کنید . منظور از بانک اطلاعاتی همان اطلاعاتی است که هم از سوی شما و هم از سوی کسانی که با شما معامله داشته اند به مالیات تسلیم شده است می باشد . اظهارنامه ارسالی توسط شما ، علاوه بر این اطلاعات با قانون مالیات های مستقیم تطبیق داده می شود . اگر در لیست اظهارنامه شما هیچ گونه اختلافی در مقایسه با بانک اطلاعاتی نزد دولت کشف نشود ، لیست ارسالی شما مورد تایید و برگه قطعی شما صادر میشود . برگه قطعی مالیات عدد نهایی مالیات بر درآمدی که شما موظف به پرداخت آن هستید را نشان می دهد. در این مورد دیگر به رسیدگی و هیات مالیاتی و جلسه دفاعیه نیازی نیست و به عبارتی دیگر روان ترین و ساده ترین پرداخت مالیات بر درآمد است. لازم به ذکر است که در صورتی که کتمان درآمد در لیست ارسالی شما کشف شود ، علاوه بر جرایم مالیاتی متعاقباً به شما تعلق خواهد گرفت.
طبق قانون ۹۴ مالیات های مستقیم درآمد مشمول مالیات را کلیه درآمد های شخص حقوقی یا حقیقی حال یا از طریق فروش کالا یا از طریق ارائه خدمات و یا سایر روش های دیگر درآمد زایی کرده است موظف است که با توجه به نرخ تعیین شده مالیات خود را به دولت تسلیم نماید.

مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد تا چه تاریخی است؟

همه ساله مهلت ارسال و همچنین پرداخت اظهارنامه عملکرد و کلیه مراحلی که شامل ارسال لیست تا دریافت برگه قطعی است باید تا ۳۱ تیرماه سال بعد می باشد . طبعاً ارسال لیست یا پرداخت اظهارنامه بعد از تاریخ معین شده مشمول جرایم مالیاتی خواهد بود. نیاز به ذکر است با توجه به اتفاقات رخ داده و شیوع بیماری کرونا در کشور ایران و سرتاسر جهان ، تاریخ ارسال ، دریافت برگه قطعی و پرداخت آن تا ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ تمدید شده است. با توجه به این تعویق تاریخ ، فرصت بیشتری برای مودیان به وجود آمده است تا بتوانند اظهارنامه های مالیاتی خود را در سایت مالیات وارد کنند.

مبحث مالیات بر درآمد
انواع مالیات بر درآمد :

• مالیات بر درآمد مشاغل
• مالیات بر درآمد املاک
• مالیات بر درآمد کشاورزی
• مالیات بر درآمد اتفاقی
• مالیات بر درآمد وکلای دادگستری یا حق الوکاله
• مالیات بر درآمد حق تمبر
• مالیات بر درآمد اجاره املاک

برای شروع به سراغ مالیات بر درآمد مشاغل می رویم ، اگر حس می کنید در قسمتی از متن ابهام وجود دارد و یا به سوال های شما پاسخ کامل داده نمیشود میتوانید همواره با مشاورین متخصص ما در سایا سیستم مرجع تخصصی مشاوره خرید نرم افزار حسابداری تماس حاصل فرمایید.
امروزه همه شرکت ها و موسسات از نرم افزار های مالی استفاده میکنند و کمتر شرکتی یافت می شود که هنوز به روش محاسبات دستی و … متکی باشد ، نیاز به ذکر است نرم افزار هایی همانند نرم افزار حسابداری سپیدار ، نرم افزار حسابداری تدبیر و نرم افزار حسابداری راهکاران و … از تاییدیه اداره دارایی برخوردار هستند . در رابطه با تاییدیه اداره دارایی لازم است بگوییم که هر نرم افزار های مالی که دارای تاییدیه اداره دارایی باشد ، روند کارکرد ، قوانین اجرا شده در نرم افزار ، گزارشات و خروجی آن نرم افزار مورد تایید اداره دارایی نیز می باشد. در مقالات پیشین به ویژه در مقاله نرم افزار حسابداری سپیدار به صورت کامل در رابطه با تاییدیه اداره دارایی صحبت کرده ایم.

مبحث مالیات بر درآمد
مالیات بر درآمد مشاغل :

ابتدا نیاز است در نظر بگیریم که مالیات بر درآمد مشاغل شامل هر فردی اعم از ( اصناف ، پیشه وران ، صنعت گران ، مشارکت های انفرادی ، کارخانه داران ، مشارکت های مدنی ، کارگاه های تولیدی ، کسبه ، مشاغل آزاد و … همه مشمول مالیات هستند به عبارتی دیگر قانون مالیات های مستقیم (ق.م.م) مالیات بر درآمد یا همان Tax Income را به چندین دسته متفاوت طبقه بندی کرده است این طبقه بندی بر مبنای ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم مورد تایید است. حتماً برای شما این سوال پیش آمده است که شما و یا شرکتتان در کدام دسته بندی قرار دارید ؟ با ما باشید :
گروه الف : کلیه صاحب مشاغلی که موظف به پر کردن دفاتر روزنامه و کل هستند .

چه شغل هایی در این دسته بندی ( دسته بندی گروه الف ) قرار میگیرند :

همه گروه هایی که به خرید و فروش اشتغال دارند و اگر ریز تر بگوییم با فعالیت های مالی ، پولی و … سر و کار دارند. به عبارتی دیگر کلیه افراد اعم از حقیقی و حقوقی که فروش خدمات و کالای آن ها به بیشتر از ۳۰ میلیارد ریال و یا معادل درآمد مشمول مالیات قطعی شده ( قبل از کسر معافیت ) طبق آخرین برگ مالیات قطعی ( مجموع اصلی و متمم ) عملکرد ۱۳۹۱ و به بعد که تا تاریخ پایان دی سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد بیشتر از ۳۰ میلیارد ریال می رسد. این طبقه بندی موظف هستند کلیه فعالیت های مالی ، پولی و خدماتی خود را اعم از خرید و فروش و هزینه را دفاتر کل و روزنامه به صورت روزانه ثبت کنند در اظهارنامه خود ثبت کنند و به اداره مالیات تسلیم نمایند. همچنین افراد و شرکت هایی که در زیر لیست کرده ایم نیز جزء گروه الف بوده و باید دفاتر کل و روزنامه را نگهداری کنند .

مبحث مالیات بر درآمد
– کسانی که کارت بازرگانی دارند و به صادرات و واردات مشغول هستند.
– کسانی که جواز کارخانه و یا کارگاه تولیدی دارند
– کسانی که از معادن بهره برداری میکنند
– کسانی که مالکیت شرکت های حسابداری ، حسابرسی ، خدمات مالی ، دفترداری ، مشاوره ای ، خدمات مدیریتی ، انفورماتیک ، رایانه ای ( چه سخت افزار ، چه نرم افزار ) را بر عهده دارند.
– کسانی که مالکیت مراکز آموزش و پرورش ،آموزشگاهی ، آموزشگاه های آزاد ، آموزشگاه های غیر انتفاعی ، دانشکده و دانشگاه ها و آموزش عالی و … را بر عهده دارند.
– کسانی که دارای مالکیت بیمارستان ، آسایشگاه ، درمانگاه ، زایشگاه و خانه های سالمندان هستند.
– کسانی که متل و یا هتل سه ستاره به بالا دارند.
– عمده فروشان ، فروشگاه داران زنجیره ای ، واسطه های مالی ، نمایندگان توزیع کالا در ایران ، انبارداران و بنکداران
– نمایندگان برند و یا موسسات تجاری در ایران ، حال موسسات خارجی یا ایرانی
– مالکان شرکت ها و آژانس های هواپیمایی ، حمل و نقل (موتوری ، هوایی ، زمینی ، دریایی و … ) حال باربری یا مسافر بری
– نمایندگان موسسات و شرکت های بازاریابی و تبلیغاتی

دفاتر پر شده توسط گروه الف تحت چه شرایطی مورد تایید دارایی هستند ؟

دفاتر مورد تایید دارایی را باید در ابتدای هر سال از سایت پلمپ دفاتر ، باتوجه به نیاز شرکت و وضعیت مالی در سه نوع ۵۰ ، ۱۰۰ و ۲۰۰ برگ میتوانید ثبت نام و تهیه کنید ، دفاتر تهیه شده باید پلمپ ، منگوله و به نام فرد حقیقی یا حقوقی باشد ( نام شرکت یا فرد در صفحات اول یا آخر درج شده است ) . افرادی که در بالاتر نام بردیم باید کلیه فعالیت های مالی شرکت را اعم از خرید ، فروش ، هزینه و … را بدون هیچ گونه تغییر ، کتمان و یا دستکاری در دفاتر با خطی خوش و خوانا وارد کنند . البته نیاز به ذکر است که دفاتر باید طبق قانون ، مقررات و اصول حسابداری پر و تکمیل گردد. سپس باید دفاتر نیز به همراه اظهارنامه عملکرد به اداره مالیات تسلیم گردد .

مبحث مالیات بر درآمد

گروه ب : کلیه صاحب مشاغلی که موظف به پر کردن دفاتر درآمد و هزینه هستند.

کلیه افراد اعم از حقیقی و حقوقی که جمع کلیه مبلغ فروش کالا و ارائه خدمات سال قبلی آنها بین ۱۰ میلیارد تا ۳۰ میلیارد ریال بوده یا معادل درآمد مشمول مالیات قطعی شده ( قبل از کسر معافیت ) طبق آخرین برگ قطعی مالیات ( مجموع اصلی و متمم ) عملکرد ۱۳۹۱ و به بعد که تا تاریخ پایان دی سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد از ۱۰ میلیارد ریال تا ۳۰ میلیارد ریال می باشد. افرادی جزء دسته بندی ۱۹ تایی زیر باشند ، در دسته بندی گروه ب طبقه بندی می شوند. افراد نامبرده در این دسته بندی ها باید طبق همان روش اعلام شده برای گروه الف ، دفاتر درآمد و هزینه را پر و تکمیل کنند . با ما باشید :
– کسانی که مالکیت مراکز چاپ ، چاپخانه ها ، لیتوگرافی ، صحافی ، مراکز نگارش ، تحریر و خدمات چاپ را دارند.
– کسانی که مراکز ارتباطات رایانه ای را مالک هستند.
– کارگزاران ، دلالان ، واسطه گران ، حق العمل کاران
– صاحبان یا مالکان سینما ، تأتر ، تماشاخانه ، مراکز تفریحی و ورزشی
– مالکان مراکز فرهنگی ، هنری ، فرهنگسرا ، کانون های فنی حرفه ای ، انجمن های صنفی و تخصصی
– مالکان مسافرخانه ها ، مهمانسرا ها و …
– سایر کسانی به مشاغل سینمایی اعم از : کارگردانی ، بازیگری ، دوبلاژ ، مونتاژ و فیلم برداری و …
– تالار داران و کرایه دهنده ظروف
– تعمیرگاه و گاراژ های مجاز تعمیراتی و اتو سرویس ها
– کارگاه داران صنعتی
– مشاغل ساختمانی، تاسیساتی ، صنعتی، نقشه کشی، نقشه برداری و نظارتی
– وکلا ، مترجمان رسمی دادگستری و هرگونه مشاوران حقوقی، حسابدار رسمی و اعضای سازمان‌ های مهندسی
– پزشکان ، دامپزشکان و دندان پزشکان که دارای مطب هستند
– محقق ، پژوهشگر و کارشناس که در امور پروژه ای و تحقیقات فعالیت میکنند.
– دفاتر اسناد رسمی
– فروشنده و سازنده انواع طلا و جواهر
– فروشگاه های کرایه و فروش اتومبیل ، بنگاه های معاملات املاک و آژانس های کرایه اتومبیل
– مالکان مراکزی مانند : آزمایشگاه ، سنوگرافی ، رادیولوژی ، فیزیوتراپی ، سیتی اسکن ، سالن های آرایشی ، سالن های بهداشتی غیرطبی و …
– سازندگان و فروشندگان طلا و جواهرات
– عاملیت فروش آهن آلات

دفاتر پر شده توسط گروه ب تحت چه شرایطی مورد تایید دارایی هستند ؟

دفاتر پر شده توسط گروه ب با دفاتر پر شده با گروه الف متفاوت است دفاتر گروه الف دفاتر کل و دفاتر روزنامه می باشد در حالی که دفاتر گروه ب دفاتر درآمد و دفاتر هزینه می باشد. نیاز به ذکر است تبصره یک ماده ۹۶ قانون مالیات های مستقیم در حالتی که اداره امور مالیاتی کشور اینگونه تشخیص دهد این توانایی را دارد که مودیانی که به دسته بندی ب تعلق دارند را موظف به رعایت قوانین و مقررات بند الف کند البته تحت این شرط که تا پایان دی ماه هر سال به صورت کتبی به مودیان اعلام شود.
گروه ج : کلیه صاحب مشاغلی که جزء گروه الف و ب نباشند . این گروه باید صورت خلاصه وضعیت درآمد و هزینه های خود را بنابر نمونه های تعیین شده از سوی اداره مالیات نگهداری کنند.

مبحث مالیات بر درآمد

چه نوع مشاغلی در گروه ج قرار می گیرند؟

در دسته بندی مشاغل ، دسته بندی های گروه الف و گروه ب برایتان شرح داده شد . در دسته ی آخر هر آنچه در دسته بندی الف و ب نمیگنجد در این دسته جای داده شده است . البته مطالب درج شده در این مقاله به صورت جزئی و ریز بوده با این حال اگر حس میکنید در قسمتی از متن ابهام وجود دارد یا به سوالات شما به صورت کامل پاسخ داده نشده است ، بی درنگ با کارشناسان و مشاوران ما در سایا سیستم مرجع تخصصی مشاوره خرید نرم افزارحسابداری تماس حاصل فرمایید. مشاغلی نظیر خواربار فروشی، قصابی،خرازی، کفاشی و البته کفش فروشی ، عکاسی، بزازی، خیاطی، آرایشگری، قنادی و شیرینی فروشی و… این مشاغل همانطور که میدانید در دسته بندی های الف و ب جای نگرفت و تحت طبقه بندی گروه ج یا گروه سوم طبقه بندی شد . مشاغل تحت عنوان این دسته بندی نه موظف به نگهداری دفاتر کل و دفاتر روزنامه و نه موظف به تکمیل دفاتر هزینه و دفاتر درآمد هستند . با توجه به قوانین و مقررات اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور تصویب شده مشاغل دسته بندی ج موظف هستند ، هزینه ها و درآمد های یک سال مالی خود را (طبق ماده ۱۰۰ تبصره ۴ ) در اظهارنامه عملکرد خود وارد نمایند.
مشاغلی که در این گروه قرار می‌گیرند مکلف به نگهداری دفاتر نبوده و فقط مکلفند صورت خلاصه وضعیت درآمد و هزینه سالانه خود را طبق ضوابط و نگهداری‌های تعیین شده از سازمان امور مالیاتی کشور نگهداری نمایند و اظهارنامه خود را که شامل صورت خلاصه وضعیت درآمد و هزینه است(تبصره ۴ ماده ۱۰۰) حداکثر تا پایان تیر ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم نمایند.

مبحث مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد مشاغل | مالیات بر درآمد املاک

برخی مشاغل در دسته بندی خاصی قرار دارند و محاسبه مالیات آن ها روند متفاوتی دارد . با ماشید تا در ادامه به معرفی و تحلیل مالیات بر درآمد املاک ، دسته بندی های آن و … بپردازیم . جهت پرسش هر گونه سوال و مشاوره می توانید همواره با مشاورین ما در سایا سیستم مرجع تخصصی مشاوره خرید نرم افزار حسابداری تماس حاصل فرمایید . اگر بخواهیم برای مالیات های درآمد املاک تعریفی داشته باشیم باید به قانون مالیات های مستقیم ماده ۵۲ مراجعه کنیم:
درآمد فرد اعم از شخص حقیقی یا حقوقی که ناشی از واگذاری یا تفویض حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر معافیت های مقرر در این قانون مشمول مالیات بر عملکرد املاک می باشد.
مالیات بر درآمد املاک همانطور که از تیتر و معنی آن مشخص است بر موضوع مشاغل مرتبط بر املاک تسلط دارد. مالیات بر درآمد املاک را میتوان به سه دسته جدا گانه طبقه بندی کرد :
دسته اول مربوط به محاسبه ، پرداخت مالیات مشمولانی است که به اجاره ملک و املاک و مستغلات تاکید دارد
دسته دوم که باز هم در مورد املاک است به نقل و انتقال ( فروش و … ) تاکید دارد و این گروه را در بر میگیرد.
دسته آخر و دسته سوم متعلق به مالکانی است که مستغلات و املاک خالی از سکنه دارند و نیاز است برای آن مالیات پرداخت کنند.

در ادامه به معرفی و توضیح مالیات بر درآمد ، اجاره املاک می پردازیم ، با ما باشید :

اگر به قانون مالیات های مستقیم ماده ۵۳ مراجعه کنیم تعریف زیر جهت معرفی مالیات مربوط به اجاره املاک نوشته شده است:
“درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می گردد عبارت است از کل مال الاجاره اعم از نقدی و غیر نقدی پس از کسر بیست و پنج درصد بابت هزینه ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره”
حتما برایتان سوال شده است که درآمد مالیات بر اجاره با چه روشی تعیین و محاسبه می گردد ؟ اگر این پاسخ به این سوال برای شما نیز مبهم است در ادامه مقاله با ما باشید :
کلیه کسانی که موظف به پرداخت مالیات هستند باید با توجه به قانون و مقررات تصویب شده ، مالیات خود را در تاریخی معین پرداخت کنند در غیر اینصورت به مودی مالیاتی جریمه تعلق می گیرد. از قانون و مقرراتی به شیوه تعیین و محاسبه مالیات اشاره دارد میتوان به ماده ۵۴ قانون مالیات های مستقیم اشاره کرد. این قانون به این صورت است که : مبنای تعیین مال الاجاره وجود سند رسمی ملک می باشد که در حالتی که این اجاره نامه رسمی موجود نباشد یا اجاره دهنده از ارائه سند یا کپی آن خودداری کند و یا اجاره دهنده یا همان موجر علاوه بر اجاره بهایی که به صورت ماهیانه از مستاجر دریافت میکند وجه یا مبلغی به صورت ماهیانه از وی نیز دریافت کند ، ارزش بهای اجاره و مبلغ آن همانند ساختمان و ملک های مشابه تعیین خواهد شد. در رابطه با روش تعیین مالیات اجاره املاک دو نوع تبصره وجود دارد :
الف : تعیین کننده ارزش بهای اجاره و مبلغ ملکی که قرار است همانند ملک های مشابه اش ارزش گذاری شود ، اداره مالیاتی که در محدوده استقرار ملک قرار دارد می باشد.
ب: منبع محاسبه و تعیین مبلغ درآمد مشمول مالیات اجاره املاک، ارزش اجاری خواهد بود که توسط کمیسیون تقویم املاک موضوع ماده (۶۴) این قانون برای محدوده شهرها در روستاها و بر اساس هر متر مربع تعیین خواهد شد. این تبصره از سال ۱۳۸۲ لازم الاجراست.
همانطور که میدانید آخرین زمان پرداخت و تسلیم بر درآمد اجاره املاک تیرماه سال بعد آن می باشد. در صورت عدم تسلیم مالیات و همچنین پرداخت آن مودی مشمول جریمه می باشد.

مبحث مالیات بر درآمد

معافیت های مالیات های املاک و مستغلات :

اصولاً زمانی که فردی اعم از حقیقی یا حقوقی مشمول مالیات و پرداخت آن می شود به طور معمول با توجه به میانگین درآمد جامعه و هم ترازی با شرایط پیش رو ، سقفی تعیین میگردد که شخص اعم از حقیقی یا حقوقی اگر درآمد ماهیانه اش زیر سقف بود معاف از مالیات و اگر بیشتر از سقف تعیین شده بود ، مشمول مالیات خواهد بود . در بحث مالیات بر اجاره املاک جالب است بدانیم منزل و مسکنی که خود مالک ، همسر ، فرزندانش ، پدر و مادرش و یا حتی اجداد و هم چنین کلیه افرادی که تحت تکفل فرد مالک ، در آن سکونت و استقرار دارند را نمیتوانیم اجاری بخوانیم مگر اینکه بر اساس سند کتبی ثابت شود که فرد مالک اصلی از مالک موقت آن خانه ، اجاره بها دریافت میکند. در غیر اینصورت اجاری خوانده نمی شود. برای مثال فرض کنید فردی مالک ۴ واحد ساختمان باشد ، اگر این فرد دارای سه فرزند باشد ، یک واحد اگر برای خودش باشد و سه واحد دیگر هر کدام به یک فرزند برسد ، این فرد میتواند از پرداخت مالیات اجاره معاف باشد. این مثال نیز در ماده ۳ تبصره ۱ قانون مالیات های مستقیم موجود است. یا مثلاً فرض کنید فردی خود مالک مسکنی است ولی آن مسکن را اجاره می دهد و خود به مستاجری روی می آورد یا در منزلی که به صورت خانه های سازمانی از سوی کارفرما به کارمند داده شده است مستقر می شود . در این حالت میزان مبلغی که بابت مالیات اجاره باید بپردازد ، یا از حقوقش کسر می شود و یا به عنوان اجاره بها باید به کارفرما بپردازد.

همواره میتوانید برای مشاهده سایر ویدئو ها و مقالات ما به شبکه اجتماعی سایا سیستم مرجع تخصصی مشاوره خرید نرم افزار حسابداری مراجعه کنید.

پاسخ بدهید

مشاوره رایگان