021-91004092 0912-1881481
شنبه تا پنجشنبه 7:30 الی 19:30
نرم افزار حسابداری
مشاروه خرید
استعلام قیمت آنلاین

تکامل نرم افزار های حسابداری تا به امروز

مقدمه ای بر تکامل نرم افزار حسابداری تا به امروز

 تا سال ۱۹۷۴ ، حسابداری عمدتاً به همان روشی انجام می شد که مصریان باستان ۳۰۰۰ سال قبل این کار را انجام داده  بودند. حسابداری با  پایان جنگهای صلیبی به اروپا مهاجرت کرد که شاهد افزایش تجارت بین اروپا و خاورمیانه بود. تجارت ، مانند  بسیاری از علوم دیگر – پزشکی و ریاضیات – دریچه دانش شرقی را به سوی غرب باز کرد.این دانش کاملاً مورد نیاز بود ، زیرا تجارت رو به رشد باعث شد تا مشاغل گسترش پیدا کنند که در آن می توانند توسط صاحبان مجرب اداره شوند. به طور طبیعی ، هنگامی که یک کسب و کار و توسط بیش از یک نفر اداره می شود ، سیستمی برای ثبت اسناد معاملات برای نظارت بر پول نقد لازم است.ایتالیا به طور  گسترده زادگاه سیستم ورود حسابداری دو طرفه  محسوب می شود ، و اولین استفاده از آن در قرن سیزدهم در جنوا انجام شده است. پس از محبوبیت این روش از حسابداری  ، در ونیز با رعایت دقیق و اصول این روش  لوکا پاچیولی کتاب خود ” Summa ” را  منتشر کرد ، تبلیغات گسترده تری پیدا کرد. این بخش شامل “روش ونیز” بود که در مورد استفاده از سه کتاب برای ثبت معاملات بحث می کرد: یک دفترچه ، یک مجله و یک کتاب یادداشت. لوکا پاچیولی به عنوان پدر حسابداری شناخته می شود. در این مقاله قرار است نگاهی بر سیر تکامل نرم افزار حسابداری تا به امروز بیندازیم .با ما باشید.

سیر تکامل نرم افزار های حسابداری ایران و جهان

با این حال ، برای چند قرن بعدی هر پیشرفت فنی به نقاشی خطوط متناوب سبز و سفید روی کاغذ محدود می شد تا پیروی از یک صفحه ۳۶ اینچ آسانتر شود، تا اینکه کامپیوترها در نهایت نسبتاً “ارزان” شدند این قبل از روزهای بود که مایکروسافت یا حتی رایانه های شخصی  به وجود امده باشند. مانیتورهای حجیم CRT فقط ۲۰ خط و ۸۰ کاراکتر عرض در صفحه نمایش خود ارائه می دادند. با این حال ، مشاهده داده های  روی صفحه نمایش بسیار ساده تر بود . سپس ، در اواسط دهه ۱۹۸۰ ،شرکت IBM کامپیوتر را راه اندازی کردکه  تکامل سریع انتقال  داده از کاغذ به صفحات گسترده انقلابی بود  در نوع خود در آن زمان ولی هنوز هم مانده حساب کتاب ها به صورت دستی انجام داده می شد ، اما به سرعت اولین بسته های حسابداری در بازار ظاهر شداند ،شرکت TurboCash در سال ۱۹۸۷ با یک سیستم خودکار برای  ترازنامه ، ترازنامه و صورتهای درآمد راه اندازی شد. یک روند ۱۵ روزه برای ادغام دفترها به دقایقی کاهش یافت.

 اما بسیاری از کارکردها  را این برنامه در نسخه های اولیه  نمی توانست انجام دهد ، مانند محاسبه مالیات یا صورتحساب  های مشتری … سیستم های حسابداری  اولیه مبتنی بر DOS بسیار پایدار و به سختی به روز می شداند ، اما با ظهور مایکروسافت و  پیشرفت فناوری دز زمینه it و به روزرسانی های منظم آن ،و سازگاری مداوم سیستم ها به یک هنجار تبدیل شد و با پیچیده تر شدن مقررات در سیستم حسابداری و  سایر رشته  های غیر حسابداری نیاز به تکامل از یک صفحه گسترده را احساس می کردند و ماژول های پیچده و مهم برای امور مالیاتی ، حقوق و  دستمزد و  غیره عملکردهای مالی شرکت ایجاد می شدند. با این حال ، بسته های نرم افزار حسابداری هنوز هم در درجه اول برای ضبط  داده ها پس از واقعه مورد استفاده قرار میگرفتند . با گسترده شدن فضای اینترنت در سراسر جهان و از بین رفتن مرزهای  کشورها از یک دیگر و انتقال داده ها با سرعت بیشتر از یک نقطه به یک نقطه دیگر در دنیا ،این فضا باعث شده که فناوری در همه ضمینه ها با سرعت به پیشررفت خود ادامه دهد ،و در این بین نیز رویه های حسابداری و حسابرسی و به خصوص نرم افزار های حسابدری از این قضیه  مستثنا نبوده و به نظر می رسد جهش های بزرگی در نرم افزارهای حسابداری همزمان با مهاجرت بستر های نرم افزاری به وجود امده  است.

تکامل نرم افزار های حسابداری تا به امروز

تغییر از کاغذ به کامپیوتر ، ظهور نرم افزارهای حسابداری!

تغییر از کاغذ به کامپیوتر یک تغییر اساسی بود. مورد دیگر تغییر رایانه های اصلی به رایانه های شخصی بود. سپس نکته مهم بعدی انتقال از رابط های کاربر مبتنی بر متن به رابط های کاربر گرافیکی بود. ما وارد دوره ای  از تاریخ می شویم که دیگر نیازی به بارگذاری  نرم افزار اختصاصی روی رایانه های خود نخواهیم داشت ، بلکه از طریق مرورگرها و سرورها  در سر تا سر جهان رابط خواهیم کرد. این  یک تغییر عمده در پلتفرم نرم افزار های حسابداری میباشد و ما شاهد انقلاب در نرم افزار حسابداری خواهیم بود .  و  ز مان تحرک یک الگوی جدید برای دنیای تجارت است اکنون بسته های نرم افزاری حسابداری می توانند بی وقفه رشد کنند و هرگز منسوخ نشوند. توسعه زمان کمتری می برد. به دلیل تغییر بستر نرم افزارها ، دیگر نیازی به ایجاد نرم افزار جدید نخواهد بود. نرم افزار مبتنی بر وب و یا ابری  می تواند با هر فرآیند در هر نقطه از جهان ادغام شود. ” با پیشرفت فناوری ایران نیز از این غافله با توجه به نیاز های که روز به روز بر اثر تجارت با دنیای بین المل به وجود امده قافل نماده ، در سال۱۳۶۰ رشته کامپیوتر در دانشگاهها ایران وجود نداشت و تنها یک مرکز آموزشی در تهران به نام مرکز کامپیوتر شهید شمسی پور در این رشته دانشجوی آزاد می پذیرفت و آموزش می داد .از اولین سیستمهای عامل که کامپیوتر ها و نرم افزارهای رایانه ای را راه می انداخت مثل سایر کشور ها از  سیستم عامل Dos استفاده شده و اولین زبانهای برنامه نویسی تحت سیستم عامل Dos که مورد آموزش و استفاده قرار می گرفت.

به علت آنکه زبانهای برنامه نویسی و یاد گیری آنها بسیار دشوار بود متخصصین برنامه نویسی نیز در کشور بسیار اندک و شاید به تعداد انگشتان دست هم نمی رسید .از آنجا که کامپیوتر یک وسیله حسابگر سریع و دقیق بود و افرادی که برنامه نویسی می دانستند سعی کردند نرم افزارهایی بنویسند که در امور حسابداری و مالی از آن کمک گرفته و برنامه هایی بنویسند که عملیات حسابداری و محاسبات را بیشتر کامپیوتر انجام دهد.افراد زیادی نرم افزارهای حسابداری مختلفی ابتدا برای ادارات و سازمانهای دولتی و خصوصی مختلف نوشتند و بعد سعی کردند این نرم افزارها را به بازار و میان مردم آورده و مشاغل و کسب کار های دیگر هم از این نرم افزارها استفاده نمایند.

تکامل نرم افزار های حسابداری تا به امروز

اولین نرم افزار حسابداری چگونه برنامه نویسی شدند؟

بطور دقیق نمی توان گفت که واقعا اولین نرم افزار حسابداری در ایران را چه کسی نوشته و نام آن چه بوده است چون در آن زمان مثل الان نرم افزارها نام خاصی نداشتند و برنامه نویسان آنها هم یا متخصصین بسیار نخبه ای بودند که نمی شد به راحتی آنها را در کوچه و خیابان دید و شناخت و یا دسترسی به آنها بسیار مشکل بود .اما با تحقیقات موثق متکی به منابع واقعی می توان گفت که از اولین نرم افزارهای حسابداری نوشته شده در ایران نرم افزار حسابداری ACC بود که فقط ( ثبت سند حسابداری و دفتر روزنامه و دفتر کل و دفتر تفصیلی و یک تراز آزمایشی ۴ ستونی داشت ) و به رایگاند در اختیار همه قرار داشت این نرم افزار بسیار محبوب و مورد استفاده شرکتها افراد و سازمان ها قرار گرفت  هنوز هم بسیاری از حسابداران آن را به خوبی می شناسند این نرم افزار حسابداری به زبان Foxbase که نسخه های ابتدایی زبان برنامه نویسی Foxproبود که توسط آقای منصور بروجردیان که هم دارای کارشناسی ارشد حسابداریست و هم کارشناسی  مهندسی نرم افزار کامپیوتر هستنند درسال  ۱۳۶۸ طراحی و برنامه نویسی شده می توان اولین نرم افزرا حسابداری در ایران دانست .

تکامل نرم افزار های حسابداری تا به امروز

تکامل نرم افزار های حسابداری تا به امروز

اولین معنای لغوی و رفتاری حسابداری به سالیان قبل یعنی حدود ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ سال پیش باز میگردد. این حرف ها بی هیچ مدرکی نیست و اولین مدارک و دست نوشته های حسابداری که مربوط به حدود ۳۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می باشد ، در حال حاضر موجود می باشد. در ادامه قرار است از تولد حسابداری و نرم افزار های حسابداری برایتان بگوییم و با پیشرفت و تکامل این حوزه ، تغییرات و پیشرفت های این عرصه را نیز برایتان شرح دهیم. با ما باشید تا با معرفی ” تکامل نرم افزار های حسابداری از گذشته تا به حال در ایران و جهان ” شما را از آنچه بر حسابداری گذشت با خبر نماییم.

گرچه پیشینه ی حسابداری در ایران متفاوت از سایر نقاط بود، با این حال با سرعت هرچه تمام تر خود را به همپای رقیبانش رساند.  زمانی که دفتر ها و حتی نوشتن معنایی نداشت ، زمانی که برای مبادله ی کالا با کالا محاسبه میکردیم که ارزش کدام کالا بالاتر یا بیشتر است به کلمه حسابداری معنا بخشیده بودیم . بعد ها به جای آن مبادلات کالا و سایر محاسبات همان شکلی ، از چرتکه ، سنگ ها و ماشین حساب استفاده شد.  که البته در آن زمان حسابداری مختص به چهار عمل اصلی ریاضی مانند ضرب ، تقسیم ،جمع و تفریق می شد ولی بعد ها با پیشرفت تکنولوژی دامنه حسابداری وسیع تر شد و زمینه های بیشتری را در برگرفت. بعدتر که حجم کارها بالاتر رفت و کمبود وقت و خستگی حس شد ، نیاز به نرم افزار های حسابداری که بتوانند امور مالی را در کمترین وقت ، بدون هیچ اشتباهی و … انجام دهند نیز احساس شد و با وجود این نیاز ، حسابداری باید دچار تغییرات شگرفی می شد.  با شروع فعالیت ماشین های صنعتی در سالهای ۱۸۰۰ و همچنین ساخت و رو نمایی از اولین کامپیوتر ها در قرن ۲۰ ، جهان وارد بُعد جدیدی از دنیای مالی و حسابداری شد. جالب است بدانیم نمونه هایی از اسناد مالیاتی که بروی سنگ های آهکی و رُسی هک شده است در بین النهرین و مصر وجود دارد . قدمت این لوح های سنگی مالیاتی به حدود ۲۰۰۰ تا ۳۳۰۰ سال تخمین زده شده است. در اروپا شروع عرصه حسابداری متفاوت بود و زمان حرکت اروپای قرون وسطی به سمت اقتصاد مبتنی بر پول به قرن سیزدهم برمیگردد.

تکامل نرم افزار حسابداری تا به امروز ، شروع حسابداری در ایران :

شروع حسابداری در ایران همگام با شروع و آغاز تمدن ها و خاندان ها بود . اولین گام برای دنیای حسابداری به ۲۵ قرن پیش و سلسله ساسانی ها و درگیری های مالیات های ارضی و … باز میگردد ، این پیشینه تاریخی ۲۵۰۰ ساله با مدارک و اسناد موجود از آن زمان در رابطه با ممیزی املاک و اصلاحات انوشیروان و همچنین تکامل حسابداری در دوره سلجوقیان و تغییر بزرگ اعداد عربی و حسابداری سیاق کاملاً تطابق دارد . در سلسله سلجوقیان اعداد را با حالتی کوتاه شده و مختصر در حسابها درج میکردند .

تکامل نرم افزار های حسابداری تا به امروز

تکامل نرم افزار حسابداری تا به امروز ، اولین ماشین آلات:

ماشین افزایشگر در سال ۱۸۸۰ میلادی توسط فردی آمریکایی به نام ویلیام بروس کشف و اختراع شد . تفاوت اصلی ماشین های افزایشگر با سیستم های امروزی این بود که مانند کامپیوتر های امروزی که دارای حافظه داخلی هستند ، نبودند ولی بی شک هر عیبی که بر این سیستم ها وارد بود ، از محاسبات دستی و چرتکه بهتر کار میکردند. با استفاده از این ماشین های افزایشگر ،به انجام امور مالی بهبود و سرعت قابل توجه ای بخشیده و رنگ تازه ای بر دنیای حسابداری زده شد. در اواخر قرن ، فردی دیگر که باز هم آمریکایی تبار بود به نام هرمن هالریت دستگاه پانچ کارتی که سهولت بسزایی به انجام کار ها و پردازش اطلاعات داشت را اختراع کرد. ترکیب این دو مورد انجام امور را نه خیلی منتها به نیاز آن دوره ساده کرد.

طریقه ی استفاده از این ماشین پانچ به این صورت بود که  با پانچ کردن یا ایجاد یک سوراخ بروی کارت ها اطلاعات را به روی سیستم ثبت می کرد همچنین با برخوردار بودن از قابلیت اسکن الگوریتم های بروی کارت ها ، اطلاعات را شناسایی میکرد. تا زمانی که هرمن این صنعت را خصوصی سازی نکرد رویه به همین منوال ادامه داشت منتها در سال ۱۹۰۷ با تاسیس IBM ، دستگاه های پانچ کارت خصوصی سازی شد . تا سالهای ۱۹۲۸ این صنعت پانچ پله های ترقی را دانه به دانه طی نمود تا زمانی که در سال ۱۹۲۸ یک دستگاه پانچ کارت در حدود زمان شصت ثانیه توانایی اسکن و بازیابی صد عدد کارت را داشت.

تکامل نرم افزار های حسابداری تا به امروز

یونی واک چیست ؟

یونی واک یا همان Univac  اولین کامپیوتر جهان است که درست بعد از جنگ جهانی دوم آن هم درست بعد از زمانی که افرادی همانند جان ماوچلی و جی پرسپر اکرت ، دست بر دست هم رایانه Eniac را برای ارتش ساختند ، ساخته شد . این نوع رایانه یا همان کامپیوتر اتوماتیک universal  بر پایه اطلاعات متنی و عددی کار میکرد که به جای پانچ کردن کارت ها ( سیستم قبلی که توضیح داده شد ) اطلاعات را به روی یک نوار مغناطیسی ذخیره میکرد. بعد از آن درست در سال ۱۹۵۵ میلادی ، کامپیوتر یونی واک مورد استفاده یکی از کارخانه های جنرال الکتریک برای محاسبه حقوق و دستمزد قرار گرفت . این خریدار ، کارخانه جنرال الکتریک اولین  شرکتی که بود که به اصطلاح یک سیستم کامپیوتری را خریداری کرده بود.جالب است بدانیم محاسبه حقوق و دستمزد با این سیستم یونی واک ( Univac )  حدود ۴۰ ساعت به طول انجامید.

تکامل نرم افزار های حسابداری تا به امروز

گسترش کامپیوتر و پیدایش نرم افزار حسابداری هلو برای اولین بار  :

موضوع حسابداری و گسترش آن به سیستم های یونی واک ختم نشد و بعد آن نوبت به سیستم های ویسى کالک Visicalc رسید این برنامه نویسی در سال ۱۹۷۸ میلادی اتفاق افتاد که باعث شد کسب و کارهای بسیاری استفاده از کامپیوتر را به جای سایر روش های حسابداری انتخاب کنند . ویسی کالک انواع مختلف رسیدگی مالی بروی سیستم های کامپیوتری را امکان پذیر نمود. در این سالها بود که نرم افزار حسابداری هلو که نامش برای اکثریت آشناست ، اولین نسخه حسابداری را به بازار عرصه کرد. البته این نسخه به صورت استفاده شخصی بود. در نهایت در سال ۱۹۸۱ نرم افزار حسابداری هلو یک نسخه اداری اولیه نیز تولید و با ایجاد تیمی پشتیبان که بتوانند علاوه بر رفع اشکال و خطاهای ممکنه ، به سوال های مشتریان پاسخ دهند و آن ها را به سمت استفاده صحیح از نرم افزار راهنمایی کنند . همچنین میتوانید سایر مطالب و ویدئو های ما را در شبکه های مجازی مشاهده نمایید.

پاسخ بدهید

مشاوره رایگان