021-91004092 0912-1881481
شنبه تا پنجشنبه 7:30 الی 19:30
نرم افزار حسابداری
مشاروه خرید
استعلام قیمت آنلاین

تاریخچه نرم افزار حسابداری

قبل از اینکه نرم افزار های حسابداری به بازار حسابداری وارد شوند ، محاسبات و حساب  و کتاب ها به صورت دستی انجام میشد و اکثر یا با چرتکه انداختن حساب می شد یا با ترازو های دستی و … ایراد و عیبی که بر این روش وارد بود ، دقیق نبودن آن بود ، در ضمن حتی اگر از خطر فراموشی و اشتباه چشم پوشی کنیم روش محاسبات دستی روشی وقت گیر و زمان بر بود ، البته نسبت به تکنولوژی آن زمان ها ، امری کاملاً مناسب و صحیح بود و در حد نیاز آن زمان بسیار کارآمد بود و پاسخگوی نیازشان نیز بود.در این مقاله قرار است در مورد  تاریخچه نرم افزار حسابداری صحبت کنیم ، امیدواریم مطالب ما برای شما مفید واقع شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و حجیم شدن امور مالی و البته کمبود زمان ، تصور کنید آیا هنوز امکان پذیر است از روش های قدیمی برای محاسبات و تحلیل حساب ها استفاده کنیم؟ جواب این سوال به طور قطع خیر خواهد بود . به طور معمول زمانی که جامعه و جهان به سمت پیشرفت گام بر میدارد ، اگر با این پیشرفت همگام نشوید از سایر افراد عقب می مانید . نرم افزار های مالی امروزه شهرتی جهانی کسب کرده اند و در همه نوع کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرند .

تاریخچه نرم افزار حسابداری

تاریخچه نرم افزار حسابداری ، پدر علم حسابداری که بود؟

بعد از این همه صحبت در مورد نرم افزار های حسابداری و در مقالات پیشین بهتر است کمی به معرفی و تاریخچه خود علم حسابداری بپردازیم :

حسابداری از آنجایی شروع شد که پول اختراع شد ! زمانی که افراد برای دستیابی به موفقیت های بیشتر به حساب و کتاب های روزانه روی آوردند و برای آینده مالی خودشان برنامه ریزی کردند و برای یکسری از امور بودجه بندی کردند و اینگونه بدین ترتیب امر حسابداری پدید آمد. علم حسابداری برای اولین بار توسط ریاضی دان لوکا پاچیولی در سال ۱۹۴۵ میلادی شاخته شد و به جهان معرفی گردید این ریاضی دان ایتالیایی به پدر علم حسابداری شهرت دارد . لوکا پاچیولی حسابداری دو طرفه را به جهان معرفی کرد که در واقع همان ماهیت بدهکار و بستانکار آشنای حسابداری خودمان است . جالب است بدانیم بعد از گذشت حدوداً ۷۵ سال بعد از ابداع این روش حسابداری هنوز این روش به همان حسابداری ” دو طرفه ” خوانده می شود.

تاریخچه نرم افزار حسابداری

تاریخه نرم افزار حسابداری ، اولین ها :

در هیچ سایت ، کتاب و … درج نشده است که اولین نرم افزار حسابداری جدا از بحث ایرانی یا غیر ایرانی بودنش در چه زمانی وارد جهان شد ! ولی بی شک و با توجه به اطلاعات دقیقی که در دست است ، در سال ۱۳۶۸ اولین نرم افزار حسابداری فارسی زبان وارد ایران شد . حجم این نرم افزار حسابداری حدود ۱ مگابایت بود و بروی یک عدد دیسکت فلاپی جا می گرفت . این نرم افزار حسابداری محبوبیت خود را حدود ۴ سال متوالی حفظ کرد ، کارایی این نرم افزار محدود به ثبت سند ، دفتر روزنامه ، دفتر کل ، دفتر تفضیلی و در نهایت یک تراز آزمایشی چهارستونه بود . ضمناً نیاز به ذکر است که این نرم افزار اولیه حسابداری برای همگان به صورت کاملاً رایگان عرضه میشد. همانطور که به آن اشاره کردیم بعد تر نرم افزار های حسابداری که بر پایه های dos  و windows  طراحی شده بودند وارد بازار شدند . امروزه نرم افزار های حسابداری بسیار قوی و کارآمدی در بازار وجود دارد نمونه ای از این نرم افزار های عبارتند از : نرم افزار حسابداری سپیدار ، نرم افزار حسابداری هلو ، نرم افزار حسابداری تدبیر ، نرم افزار حسابداری راهکاران ، نرم افزار حسابداری شایگان ، نرم افزار حسابداری سیاق ، نرم افزار حسابداری ملک ،  نرم افزار حسابداری پارمیس ،  نرم افزار حسابداری قیاس ، نرم افزار حسابداری رایورز ، نرم افزار حسابداری ابرستان ، نرم افزار حسابداری محک ، نرم افزار حسابداری پیوست ، نرم افزار حسابداری فرداد و …

تاریخچه نرم افزار حسابداری

تاریخچه نرم افزار حسابداری ، مزیت های استفاده از نرم افزار های حسابداری :

اولین موردی که به نظرم میتوان آن را بهترین مزیت نرم افزار های حسابداری دانست و همچنین مهم ترین علتی که باید از نرم افزار های مالی استفاده کنیم سرعت عمل این نرم افزار هاست ، چه در زمینه وارد کردن اطلاعات ، چه در زمینه پرداش و تغییرات در اطلاعات ( مثلاً با اصلاح کردن یک حساب یا یک طرف حساب کلیه سند ها و رویداد های درگیر با آن صورت حساب نیز اصلاح میشود) و حتی چه در زمینه خروجی گرفتن از نرم افزار های حسابداری ، نظیر گزارش های مورد نیاز مدیران ، تراز نامه ها و … که در همه مواردی که ذکر شد استفاده از نرم افزار حسابداری بر سایر روش های محاسباتی برتری دارد .

مورد دوم که به قطعیت برتری نرم افزار های مالی را نسبت به سایر روش ها اثبات می کند درستی و صحت نرم افزار های مالی است . امروزه اکثریت نرم افزار های مالی دارای تاییدیه دارایی می باشند . اگر برای شما سوال پیش آمده است که تاییدیه دارایی به چه معناست ؟ باید در جواب بگویم تاییدیه دارایی به این معناست که آن نرم افزار حسابداری طبق قوانین و مقررات تصویب شده از سوی اداره دارایی امور مالی را انجام میدهد. و درنتیجه گزارش های خروجی و صورت های مالی این نوع سیستم های حسابداری مورد تایید اداره دارایی می باشد .

تاریخچه نرم افزار حسابداری

تعریف نرم افزار حسابداری

نرم‌افزار حسابداری به انگلیسی: Accounting software  به نوعی ‌ای یک نرم‌ افزار کاربردی اطلاق میشود، که داده‌های حسابداری مربوط به کلیه معاملات را در قالب ذخیره‌سازی و پردازش، ثبت ،طبقه بندی و گزارش دهی می‌نماید. نرم‌افزارهای حسابداری نرم‌افزارهایی هستند، که بر پایه مفاهیم حسابداری و حسابرسی  طراحی شداند و جهت تسهیل امورمالی و مالیاتی ، به حسابداران یاری می‌رساند. نرم افزار های حسابداری در شکل و قالب های مختلفی از گذشته تا به امروز اراِئه شده است که هر کدام مزایا و معایبی دارند. چنین برنامه هایی را می توانند به طور گسترده ای در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار گیرند، برخی برنامه ها برای حسابداری در کسب و کارهای ساده و کوچک و برخی نیز برای مدیریت کل امور مالی و فعالیت های بزرگ طراحی شده اند. با استفاده از نرم افزار حسابداری، شرکت ها می توانند به راحتی از منابع در بخش های مختلف خود استفاده کنند و اشتباهات حسابداری را نیز کاهش دهند.نرم‌افزار حسابداری یک نوع نرم‌ افزار کاربردی است  که پردازش‌های حسابداری را درون قسمت  کاربردی مانند حساب‌های پرداختنی ، حساب‌های دریافتنی، سند حسابداری،  اسناد عمومی، حقوق و دستمزد ، حسابداری انبار ، خرید ، فروش ، دریافت و پرداخت( خزانه داری ) و تراز حسابها و …. ثبت و پردازش می‌کند.که این سیستم به عنوان یک سیستم اطلاعات حسابداری عمل می‌کند. این ممکن است در داخل سازمان توسط سازمان استفاده شود، یا ممکن است از سوی شخص ثالث خریداری شود یا ممکن است ترکیبی از یک بسته نرم‌افزاری شخص ثالث با تغییرات محلی باشد.استفاده از از نرم افزار حسابدری از انجای نیاز احساس شد که به دلیل گسترده شدن جوامع و متقابل آن کسب کار های از حالت کوچک به بنگاه های بزرگ و یا متوسط تبدیل شده اند و نیاز به افزایش و دقت در انجام محاسابت ، افزایش سرعت ،امنیت بالا ،در دسترس بودن ،پیشرفته و سریع بودن ،کاهش هزینه ها ، سهولت در استفاده و  ارائه انواع گزارش ها درون سازمانی یا برون سازمانی  از هر زمانی بیشتر احساس شده و شرکت ها و بنگاه های تخصصی و غیر تخصصی با توجه به نیاز خود و نیاز بازار به سمت سوی ایجاد پارامتری با این ویژیکی ها بر آمدند که با توجه به نیاز بازار این فناوری روند سعودی خود را هر چه سریع تر پش یرده است .استفاده از  نرم افزاز حسابداری را شاید میتوان به نوعی گفت که به زمان انسان های اولیه باز می گردد زندگی همه انسان ها از یک سری حساب و کتاب های بی پایان گره خورده است که به نوبه خود بابد در هزینه ها و درآمد ها به ان توجه کرد، و استفاده از  نرم افزار حسابداری امروزه با گسترده شدن سازمان ها و شرکت های کوچک و بزرگ و توسعه حجم مبادلات دیگر روش های سنتی ثبت کلاسیک و نوشتاری دفاتر جوابگوی نیازها و کنترل منابع مالی و دارایی شرکت  ها و سازمان ها نیست و کامپیوتر و نرم افزار های حسابداری  نقش موثری در ایجاد هر چه بهتر شدن حرفه حسابداری دارند.

تاریخچه نرم افزار حسابداری

 

پاسخ بدهید

مشاوره رایگان